Problematyka związana z odszkodowaniem za opóźnienie w transporcie międzynarodowym jest częstą przyczyną sporów pomiędzy przewoźnikiem a zlecającym. W jednym z ostatnich artykułów omówiliśmy kwestię nieważności zastrzegania kary umownej za opóźnienie w przewozach międzynarodowych. Jako Kancelaria transportowa specjalizujemy się w obsłudze spornych kwestii związanych również z samym opóźnieniem w przewozie i wynikającym z tego odszkodowaniem dla osoby uprawnionej.
Wskazać należy, iż zgodnie z art. 23 ust. 5 Konwencji CMR:
W związku z powyższym brzmieniem przepisu podkreślić należy, iż osoba uprawniona jest zobowiązana do wykazania szkody w związku z nienależytym wykonaniem umowy przez przewoźnika: opóźnieniem dostawy. Jednakże wysokość szkody nie może przewyższać kwoty umówionego przewoźnego.
Na bezwzględnie obowiązujący charakter art. 23 ust. 5 Konwencji CMR zwraca się uwagę się w orzecznictwie. Jako Kancelaria transportowa uzyskaliśmy korzystny wyrok dla Klienta w sporze z nadawcą o zapłatę odszkodowania za opóźnienie w przewozie międzynarodowym:
Jak widać z powyższego wyroku samo przedstawienie noty wystawionej przez klienta zlecającego w związku z opóźnieniem nie wystarczy do udowodnienia wysokości szkody związanej z opóźnieniem przewoźnika. Co więcej, sama szkoda nie może przekraczać wysokości przewoźnego. Art. 23 ust. 5 Konwencji CMR nie podlega wykładni rozszerzającej. W związku z tym dochodzenie roszczenia odszkodowawczego z art. 23 ust. 5 Konwencji CMR jest czynnością skomplikowaną pod względem prawnym.
W przypadku problemów ww. zakresie jako Kancelaria transportowa zajmujemy się reprezentacją osób uprawnionych w postępowaniach o zasądzenie odszkodowania za opóźnienie od przewoźnika. Również reprezentujemy przewoźników w sporach przeciwko nim o wypłatę odszkodowania opartego o art. 23 ust. 5 Konwencji CMR i nie tylko.
Zapraszamy do kontaktu: