Procedura likwidacji polisolokaty jest procesem złożonym i składającym się z kilku etapów.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż proces likwidacji polisolokaty należałoby rozpocząć od analizy treści ogólnych warunków umowy.
Dzięki temu będzie możliwe zapoznanie się z warunkami formalnymi, które umożliwią likwidację polisolokaty.
Najczęściej będzie to ograniczało się do złożenia towarzystwu ubezpieczeniowemu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy – na przygotowanym formularzu i przesłanie ww. oświadczenia na adres mailowy lub siedziby towarzystwa ubezpieczeniowego.
Po dotarciu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobowiązane do wypłaty konsumentowi środków pieniężnych zgromadzonych podczas trwania umowy. Czas wypłaty ww. środków jest uzależniony od treści ogólnych warunków umowy.
Jednakże jak się w rzeczywistości okazuje towarzystwa ubezpieczeniowe zamiast zwrócić całość środków zgromadzonych na koncie – po likwidacji polisolokaty – zatrzymują część kwoty stanowiącej opłatę likwidacyjną.
Czy taka praktyka jest zgodna z prawem ? Według Naszej opinii brak wypłaty całości środków pieniężnych po likwidacji polisolokaty stanowi naruszenie prawa. W związku z tym istnieje konieczność wytoczenia powództwa o zatrzymane środki pieniężne.
Jak wskazał Prezes UOKIKU koszty działalności ubezpieczyciela nie uzasadniają nałożenia na konsumenta wysokich opłat likwidacyjnych w związku z likwidacją polisolokaty:
Ryzyko poniesienia straty jest ryzykiem gospodarczym ubezpieczyciela, które musi zostać uwzględnione w prowadzonej działalności. Nie może jednak to prowadzić do stosowania rozwiązań umownych, które bezprawnie stawiają strony kontraktu w nierównej pozycji.
Rozwiązania godzące w równowagę kontraktową i zasadę równorzędności stron umowy ubezpieczenia naruszają dobre obyczaje, co pozwala je zakwalifikować jako naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.